Sunday, May 13, 2007

Ukens blogger

Sotyfus.org presenterer: Ukens blogger, en ørkenvandring i ødemarken.


Etter mye strev og møye fant Tyfus endelig fram til ukens blogger. Han bodde i en steinrøys i Østerdalen et sted og var ikke lett å få tak i.

Etter å ha vandret pustende og pesende opp en lang og bratt bakke nådde Tyfus endelig fram til den falleferdige hytta. En høy og svær kar med grålig skjegg satt på verandaen og dampet på pipen sin. Røyken stod opp av skorsteinen som om det brant der inne (og det gjorde det nok).

Han reiste seg og vi håndhilste. Jeg satte meg ned i den ledige stolen og den dype, intelligente samtalen begynte.

Så, hvordan blir tekstene dine til? Spurte jeg lett henslengt, da jeg ikke ønsket å gå for hardt ut.

Jo da, dampet han, jeg sitter bare og glor på veggen jeg, og så kommer det til meg, alt sammen.

Hvor kommer det fra? Spurte jeg litt mer pågående.

Fanden vet, dampet han. Jeg vet ikke hvor det kommer fra, jeg. Det bare kommer, som dritten hver gang jeg setter meg på dass.

Dårlig lukt spredte seg i rommet som dårlig ånde. Jeg prøvde igjen, standhaftig som få.

Du har jo blitt kjendis den siste uken, sa jeg. Hvordan har det egentlig påvirket skrivingen din?

Ikke i særlig grad (dampet han), jeg bare stirrer på veggen, jeg, og så kommer dritten flytende.

Jeg vet ikke egentlig hva det skyldtes, men jeg satt der og rynket pannen, Det var på det tidspunktet jeg begynte å lukte mugg, at jeg mistenkte at noe ikke stemte et eller sted.

Pipen hans hadde sluknet. Han banket asken ut og begynte å fylle i mer tobakk.

Så, hva har du å si til andre bloggere? Hvilke visdomsord har du å dele med dem?

Han så stygt på meg og jeg begynte og svette, svette noe aldeles for jævlig.

Jeg har vel ikke noe å si til de tullingene. De sitter der foran idiotboksen sin og tror de har noe fornuftig å si, men det kommer bare gammel luft ut.

Men… du er jo blogger selv? Påpekte jeg.

Han reiste seg i sin fulle høyde. Jeg reiste meg også, for sikkerhets skyld.

Jeg blogger for faen meg ikke. Jeg skriver skillingsviser. Er du helt blåst eller?

Tyfus bega seg videre med tungt hjerte, selv om det helt klart var letterre å komme seg ned bakken enn å kjempe seg opp den. Ørkenvandringen i ødemarken fortsetter. Ukens blogger er fortsatt ikke funnet. Den iherdige jakten har så langt bare ført til bomskudd, men Tyfus har vært ute en vinterdag før, og gir ikke opp så lett. En skivebom er tross alt en skivebom, men en skive er tross alt bare en skive, så det er helt greit. Et sted i det fjerne gjemmer ukens blogger seg, og Tyfus har han i siktet.

No comments: